Brugen af smartphones i Danmark og hvad det betyder for din hjemmeside

Der er ingen tvivl om det; brugen af smartphones i Danmark stormer frem og det har stor betydning for hvilke krav, du bør stille til din hjemmeside.

Friske danske tal for 1. kvartal 2012 viser at smartphones nu bruges af hele 45% af den danske befolkning og at de i stor udstrækning bruges online. Derfor må din hjemmeside også være forberedt på at tage godt imod dem, ellers mister du en potentiel, stor kundegruppe.

71% af alle 18-29-årige danskere har en smartphone

Smartphonebrugere er aktive online:

  • 52% bruger deres smartphone til at søge på internettet HVER DAG.
  • 66% bruger smartephone til at søge efter produktoplysninger.
  • 37% søger efter restauranter, cafeer og barer.
  • 54% af smartphonebrugere køber via deres smartphone mindst én gang om måneden.
  • 69% af smartphonebrugere ser video på deres smartphone.
  • 18% af smartphonebrugere vil hellere undvære deres TV end deres smartphone.
  • 79% af smartphonebrugere søger efter lokale oplysninger – 80% har handlet derefter.

Smartphonebrugere, der søger lokale oplysninger, handler derefter:

  • 56% tog kontakt til virksomheden
    • 4% slog virksomheden op på et kort eller fik kørselsvejledning til virksomheden eller tjenesten & 37% ringede til virksomheden eller tjenesten
  • 57% besøgte virksomheden
    • 40% besøgte websitet for virksomheden eller tjenesten & 39% besøgte en virksomhed – f.eks. en butik eller en restaurant
  • 17% fortalte andre om det
    • 11% læste eller skrev en anmeldelse af en virksomhed eller tjeneste & 9% anbefalede en virksomhed eller tjeneste til andre
  • 40% foretog et køb
    • 31% foretog køb i en online butik & 24% foretog køb i en fysisk butik

Få mere at vide med vores markedsførings nyhedsbrev

Modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks

Smartphones; en del af jeres online strategi

Virksomheder, der gør smartphones til en central del af deres online strategi, vil kunne udnytte muligheden for at nå ud til en hurtigt voksende gruppe af potentielle kunder.

Med andre ord, så er det i dag afgørende at din hjemmeside er optimeret til at tage godt imod de brugere som benytter deres smartphone til at være online, ellers mister du en større og større gruppe potentielle kunder. Er din målgruppe f.eks. blandt 18-29-årige danskere, så har 71% af dem en smartphone, altså et kæmpe potentiale.

Smartphone optimeret hjemmeside

Der er mange måder at optimere en hjemmeside til smartphones på. Men den som Google anbefaler er via et responsive webdesign som via CSS tilretter layout på websiden alt efter skærmstørrelsen på de enheder som tilgår den. Det er også denne måde vi hos intoto – Online Markedsføring anbefaler, da vi anser det for en løsning som tilgodeser både dem som er ansvarlig for indholdet på hjemmesiden og samtidig kun anvender én URL adresse som der kan linkes til. Der ved gøres det potentielt nemmere at optimere den enkelte side til søgemaskinerne og de sociale medier uden hensyntagen til hvilken enhed man tilgår siden fra – PC, laptop eller smartphone.

* Alle tal stammer fra en dansk undersøgelse fra 1. kvartal 2012 fortaget af Google i samarbejde med Ipsos MediaCT.

Læs opdaterede tal for danskernes brug af smartphones her.

 

Skrevet af

Thomas Zacchi

Thomas Zacchi har arbejdet med online markedsføring siden 1997. Han hjælper virksomheder med at udarbejde en effektiv digital strategi og bistår dem med at eksekvere på denne strategi for at nå deres online ambitioner.