Derfor er Online Markedsføring svaret

Inspireret af en ny prognose fra eMarketer som viser en 100% stigning i Online Markedsføring budgetter i USA over de næste 5 år og den øgede fokus, som Google har haft den seneste tid på sociale signaler i deres ranking, er overskriften meget sigende for udviklingen online og meget passende for mit første indlæg her på bloggen – velkommen til.

Når over 85% af Jeres kunder i dag vælger at søge Online inden de træffer en afgørelse omkring køb af produkter eller serviceydelser, så er det bydende nødvendigt, at også I er tilstede i deres søgeresultater.

Der sker for tiden meget nyt på Google fronten og med introduktionen af Google+ for virksomheder, har Google øget deres fokus på det sociale område og de inddrager nu endnu flere sociale signaler i, hvordan hjemmesider skal ranke i søgeresultaterne.

I dag er Jeres Brand ikke længere, hvad I fortæller forbrugeren, det er – det er hvad forbrugerne fortæller hinanden det er og derfor er det ikke længere en option for Jer som virksomhed, om I ønsker at allokere ressourcer og økonomi til Online Markedsføring; det er ganske enkelt tvingende nødvendigt, hvis I ønsker at blive en del af den gruppe som kom med på toget, inden det kørte.

Jeres potentielle kunder er sociale

Det kan godt være, at I ikke er tilstede på de Sociale Medier i dag, men det er Jeres kunder og de taler også om Jer. Bliv en del af den samtale og fokusér på at være Sociale online og ikke på hvordan de Sociale Medier er. I skal tale med Jeres potentielle kunder og ikke til dem.

Der er meget fokus på ROI (Return On Investment) i disse tider, men besøgende via de Sociale Medier er sjældent købere ved det første besøg. Internettet er et redskab til opdagelse, udforskning og folk anvender det på den måde. De surfer rundt, snakker sammen via de forskellige sociale platforme, finder ting der er interessante, læser reviews og anbefalinger, opdager potentielle behov eller ønsker, ser nærmere på mulighederne og i sidste ende foretager de en beslutning om køb. Dette gør sig gældende uanset om det er B2B, B2C eller C2C, vi taler om. I sidste ende er meget af den dialog omkring Jeres serviceydelser eller produkter, som foregår online, C2C (Consumer to consumer).

Et af formålene med at være tilstede på de Sociale Medier er, at konvertere kunderne til Jeres personlige ambassadører; at opbygge en personlig og gratis salgsstyrke online, som taler positivt om Jeres produkter eller serviceydelser og derigennem er med til at styrke Jeres troværdighed.

Få mere at vide med vores markedsførings nyhedsbrev

Modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks

Hvis indhold er konge

– så er konverteringen dronning. Godt indhold (indhold, som har værdi for den besøgende) på Jeres hjemmeside eller blog er med til at tiltrække besøgende, men i sidste ende er det salget som tæller; det er hvor stor omsætningen er og hvad det har kostet at skabe den omsætning som er afgørende, det er ikke nok at være mester i at tiltrække mange besøgende hvis Jeres hjemmeside ikke evner at konvertere dem til kunder. Derfor skal der også fokus på konverteringsoptimering CRO.

Hvis Jeres hjemmeside i dag f.eks. konverterer 2% af de besøgende til kunder, så ville en forbedring til 3% konverterende svare til en forbedring på 50% – altså en 50% stigning i Jeres online omsætning. Hvad ville det koste at få 50% flere besøgende til Jeres hjemmeside i dag?

Udviklingen peger på Online medier

Prognoserne fra USA siger, at i USA bliver 2012 året, hvor der vil blive brugt flere penge på Online Markedsføring end på markedsføring i de trykte medier, så som aviser og magasiner.

De næste 5 år vil budgetter i USA til Online Markedsføring stige med næsten 100% hvorimod budgetter til de trykte medier vil falde med 10%; en meget tydelig indikation på hvor også Danmark vil befinde sig i fremtiden.

Fremtiden er online. Derfor er Online Markedsføring svaret på spørgsmålet; Hvordan sikrer I maksimal eksponering for Jeres virksomhed og produkter / serviceydelse i dag og i fremtiden?

Skrevet af

Thomas Zacchi

Thomas Zacchi har arbejdet med online markedsføring siden 1997. Han hjælper virksomheder med at udarbejde en effektiv digital strategi og bistår dem med at eksekvere på denne strategi for at nå deres online ambitioner.