Mobilvenlige hjemmesider får boost i mobile søgeresultater

Når det kommer til søgninger på mobile enheder (fx iPhone eller iPad), ønsker Google, at brugerne får de mest relevante resultater og den bedste oplevelse og foretrækker derfor mobilvenlige hjemmeside fremover.

Efterhånden som flere mennesker bruger mobile enheder til at få adgang til internettet, har Googles algoritmer været nød til at tilpasse sig disse brugsmønstre. Tidligere har Google lavet opdateringer til denne algoritme for at sikre, at et websted er konfigureret korrekt og kan ses på moderne mobile enheder. Google har også gjort det lettere for brugerne at finde mobilvenlige Hjemmesider fx Responsive hjemmesider.

Fremtiden kræver mobilvenlig

26. februar annoncerede Google, at de frem over ville lave yderligere ændringer i deres algoritme til fordel for hjemmesider som er mobilvenlige.

Boost til mobilvenlige hjemmesider i søgeresultaterne fra 21. april

Fra 21. april vil Google udvide deres brug af mobilvenlighed som en rangordning signal. Denne ændring vil også påvirke mobile søgninger på Dansk og vil have en betydelig indvirkning i Googles søgeresultater. Derfor vil brugerne efter denne dato finde det lettere at få søgeresultater som er relevante og af høj kvalitet, der er optimeret til deres mobile enheder.

Flere mobilvenlige hjemmesider i Googles søgeresultater betyder selvfølgelig også, at der vil være færre IKKE mobilvenlige hjemmesider at finde i søgeresultaterne og netop derfor kan det have en stor betydning for trafikken til din hjemmeside, hvis den ikke pr. 21. april er mobilvenlig.

Tjek din hjemmeside

Tjek Googles guide til mobilvenlige hjemmesider for at få hjælp til at lave en mobilvenlig hjemmeside. Her kan du også teste din hjemmeside og se, hvordan Googlebot ser dine sider.

Google anbefaler klart, at en mobilvenlig hjemmeside er en såkaldt Responsive hjemmeside, da det gør deres indeksering af hjemmesiden lettere og alt hvad du som hjemmeside ejer kan gøre for at lette arbejdet for Google, sætter de selvfølgelig pris på.

Mobilvenlig og AdWords

Benytter du i dag Google AdWords annoncering mod mobile enheder, så vil den øgede fokus fra Google på mobilvenlige hjemmesider uden tvivl også have betydning for dig og lige meget hvad, så kan det kun anbefales at optimere hjemmesiden til mobile enheder for at få den største effekt af dine AdWords annoncer og dermed det bedste afkast af dine annoncekroner.

Hvad betyder ovenstående så for mig?

Kort fortalt, så betyder det, at hvis du ikke har en mobilvenlig (læs responsive) hjemmeside og dine konkurrenter har, så har de fået en fordel i forhold til at blive vist i Googles mobile søgeresultater.

Hvordan er Din hjemmeside i forhold til, at give de mobile besøgende en god oplevelse?

Kontakt os vedr. mobilvenlig hjemmeside >>

 

Skrevet af

Thomas Zacchi

Thomas Zacchi har arbejdet med online markedsføring siden 1997. Han hjælper virksomheder med at udarbejde en effektiv digital strategi og bistår dem med at eksekvere på denne strategi for at nå deres online ambitioner.