Med Google Analytics får du mange data foræret. Data om antal besøg, varigheden af hvert besøg, hvor de kommer fra og meget mere. Bare tal, ja, men vigtige tal. Tal, der kan forbedre din bundlinje i virksomheden – hvis du udnytter dine data rigtigt.
Dine data fortæller ikke blot, hvordan din virksomhed klarer sig i junglen af konkurrerende hjemmesider. De fortæller en historie, der er lige så vigtig. Nemlig historien om dine potentielle kunder.
Med statistikken i hånden – eller rettere: på skærmen – er du klar til at følge med på dine besøgendes rejse og udforske, hvornår de bliver til kunder eller ej.
Uden besøg, intet salg
Men hov, lad mig lige starte med at spørge: Besøger folk din hjemmeside?
Uden besøg er det svært at få kunder. I hvert fald hvis du satser på at få kunder gennem din hjemmeside (og det vil du, siden du læser med her). Godt. Medmindre du lige har sat din hjemmeside op, burde du kunne se et par besøg (forhåbentlig lidt flere).
Og hvordan finder de så din hjemmeside? Det fortæller Google Analytics dig også. Du finder hurtigt ud af, om alle dine facebook-opdateringer giver pote, eller om din tid er bedre givet ud på den organiske trafik fra søgeresultaterne på Google.
Afhængig af, hvad du sælger, kan geografien være en vigtig faktor. Hvor kommer dine besøgende fra? Hvis du sælger konsulentydelser på Sjælland, er det nok ikke sandsynligt, at de besøgende fra Korea har tænkt sig at købe af dig. Omvendt kan det tænkes, at du sælger lige netop det produkt, som danskeren bosat i Korea savner allermest.
En basis pointe er egentlig: Vurder dine tal med baggrund i din virksomhed.
Bliv klogere og opnå vækst
Med data kan du … rydde op
Nu kommer vi til noget, der er rigtig interessant: Hvilke sider kigger dine besøgende på? Du vil sikkert finde et mønster af en slags. Nogle sider får måske mange besøg, mens andre i den grad savner selskab.
Overvej nu, hvad der gør de velbesøgte sider så populære. Og hvordan du kan kopiere den gode egenskab til de andre sider. Afklar også, hvad der gør de knapt så besøgte sider upopulære. Er det mon ligegyldige sider, der trænger til en oprydning? Tanken er: Justér op for det gode og ned for det mindre gode.
Når du først har åbnet døren til Google Analytics, er det svært at komme ud igen. Du kan gå på opdagelse i dine besøgendes enheder (sidder de på tablet, computer eller mobil), browser, alder, køn og meget mere.
Øg dine konverteringer med data
Det mest interessante er selvfølgelig: Konverterer din hjemmeside? Altså, kan din hjemmeside lave dine besøgende om til kunder? Og gør den det?
Det finder du ud af, når du sætter mål for din hjemmeside og sporer dem i Google Analytics. Spor gerne mange mål, så du får et nuanceret billede af dine besøgende.
Dybest set handler din hjemmeside om at konvertere dine besøgende til kunder, og det hjælper dataene med.
Data – og vigtigere: hvordan du bruger dem – er netop temaet på modul 2 i Google Succes Online-forløbet. I Faxe Kommune er forløbet godt i gang, og torsdag den 28. april vil små og mellemstore virksomheder igen mødes. Her står Thomas Zacchi fra intoto – Online Markedsføring klar til at gøre deltagerne endnu klogere på deres online tilstedeværelse.
Er du fristet? Bare rolig, du kan stadig nå at tilmelde dig resten af modulerne i Faxe.