Derfor skal du huske din Call-to-Action

Har du også hørt om CTA eller “Call-to-Action”, som forkortelsen står for? Og undrer du dig over, hvad det er – og ikke mindst hvad du skal bruge dem til? Hvis din hjemmeside skal arbejde for dig, mens du tjener penge (eller holder fri), så er CTA’er dine rigtig gode venner, som du skal huske at invitere.

Din Call-to-Action gør det tydeligt for dine kunder, hvad du forventer af dem, og de øger dine konverteringer på din hjemmeside. Bum! Så behøver vi vist ikke flere forklaringer på, hvorfor CTA’er er en god idé.

Og dog. For med din Call-to-Action hjælper du samtidig dine (potentielle) kunder ved at guide dem på din planlagte kunderejse, der forvandler dem fra nysgerrige besøgende til betalende kunder eller varme leads til salgsafdelingen. Men det kræver, at du er tydelig i din Call-to-Action.

Marker handlingen i din Call-to-Action

Skriv ikke blot “Klik her” på din Call-to-Action. Kunden ved jo ikke, hvad der sker, når hun klikker. Derfor: Hvad får kunden ud af at klikke? Beskriv den handling, din kunde udfører, når hun klikker på din CTA-knap, for eksempel “Køb din vin her”, “Bestil din næste ferie nu”, “Tilmeld dig her”, “Kontakt os” eller “Download din gratis e-bog her”.

Visuelle referencer i dine CTA-knapper kan også bidrage til at øge dine konverteringer. Du kender sikkert pilen ved “Download filen her” – et godt eksempel på en visuel reference, der fortæller, at du “henter filen ned” ved at klikke på knappen.

De visuelle referencer sammen med teksten på din Call-to-Action gør det altså nemmere for dine besøgende at forstå, hvad der sker, når de klikker – og det øger sandsynligheden for, at de faktisk klikker på din Call-to-Action. En tydelig handling på din CTA skaber tryghed for dine besøgende, og det er blot et skridt nærmere en ny kunde.

Ingen online markedsføring uden CTA

Udnyt, at du har så gode venner som CTA’er. Inviter dem til alle dine fester i al din online markedsføring. De skal have en vigtig plads på de sociale medier, i dine videoer og i dine nyhedsbreve. Og selvfølgelig også på din hjemmeside.

Fokuser på de problemer eller udfordringer, som dine besøgende har, og sørg for, at din CTA italesætter dem. Test gerne teksten på dine vigtige CTA’er ved at lave en test med to udgaver af din tekst i fx Visual Website Optimizer og se, hvilken udgave der performer bedst.

I din e-mail-markedsføring bør du dog sørge for kun at tilføje én enkelt Call-to-Action per e-mail. Sæt altid ét specifikt mål, du ønsker at opnå, med hver enkelt e-mail og lad din Call-to-Action afspejle det.

Gør dine CTA’er synlige

Placer så vidt muligt mindst en Call-to-Action “above the fold”, dvs. som en del af det øverste felt på din hjemmeside. Din Call-to-Actions skal helst være noget af det første, dine besøgende lægger mærke til, når de har orienteret sig på siden.

Placerer du udelukkende din Call-to-Action “below the fold”, er dine besøgende nødt til at scrolle ned på siden for at se dem. CTA’er, som besøgende skal scrolle ned for at se, har generelt en lavere Click-Through Rate (CTR) med ringere resultater til følge.

Kan du finde et relevant sted at placere din Call-to-Action “above the fold” og en CTA af samme slags i bunden af siden, har du hjulpet din besøgende – og dig selv – et godt skridt videre.

Bliv klogere og opnå vækst

Modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks

Vær stolt og vis dem frem!

En Call-to-Action, der gemmer sig i en tarvelig grå farve i det ene hjørne, above-the-fold eller ej, arbejder ikke for dig. Sørg i stedet for, at din Call-to-Action er i en farve, der virkelig skinner igennem og skiller sig ud fra siden.

Du ønsker jo ikke, at dine besøgende overser din Call-to-Action (og dermed dit venlige skub mod købet), vel? Så vær stolt af den og giv den en markant plads på din hjemmeside.

Giv din CTA en farve, der er en høj kontrastfarve til din hjemmesides eksisterende farveskema. Er du ikke skarp til farver, kan du få hjælp og inspiration ved at kigge på et farvehjul.

Design din CTA rigtigt

Som udgangspunkt er CTA’er designet som knapper eller “buttons”, som man kan klikke på. Husk i den forbindelse at tage hensyn til besøgende fra mobil! Ligesom hele din hjemmeside bør din Call-to-Action-knapper altid være mobiloptimerede.

En god tommelfingerregel er, at dine knapper som minimum bør være 48×48 pixels. Så er det nemlig nemt at trykke på dem med en finger, når dine (kommende) kunder besøger din hjemmeside fra deres mobil.

Derudover skal du huske luft mellem knappen og de øvrige elementer, så dine besøgende ikke får trykket på en forkert knap (med mulig irritation som resultat). Fx Google anbefaler i den forbindelse 32 pixels.

Placeringen af din CTA er specielt vigtig i forhold til dine mobile besøgende. En knap, der er placeret i øverste venstre hjørne, er nemlig meget sværere at ramme med en tommelfinger, hvis din besøgende er højrehåndet. Sørg derfor for at sætte din CTA nederst til venstre eller nederst i midten af skærmen. Så gør du det meget nemmere for dine besøgende at klikke videre på din hjemmeside.

Skab venner med Call-to-Action

Husk også at tilføje Call-to-Action, der opfordrer dine besøgende til at dele eller synes godt om dine produkter, service eller virksomhed direkte fra din hjemmeside til de sociale medier. Det skaber et større kendskab til dit brand – helt gratis – og tiltrækker flere følgere på dine sociale virksomhedssider.

Og din sociale Call-to-Actions hjælper dig med at skabe mere troværdighed og tillid til din virksomhed, da vi mennesker stoler allermest på anbefalinger fra vores venner. Ikke dårligt!

Call-to-action på sociale medier

En CTA er ikke nødvendigvis udformet som en knap men kan i stedet bestå af ren tekst. Ved at inkludere en direkte opfordring til at læse mere på din hjemmeside i dine opdateringer på de sociale medier, kan du skabe mere trafik og flere potentielle leads til din hjemmeside.

Din opfordring bør dog være mere kreativ end “Læs mere her”. Spørg dig selv: Hvad får din besøgende ud af at klikke? Og skriv netop det! Nogle eksempler på opfordringer til at læse videre kan være: “Bliv klogere på (indsæt selv emnet)”, “Læs mere om, hvordan vinen (eller hvad nu sælger) bliver til…”, “Få gratis tips til at forbedre din madlavning” osv. Du har nok fanget pointen. Kort sagt: Hjælp din læser til at vide, hvad han opnår ved at klikke på din Call-to-Action.

Brug de sociale medier til så ofte som muligt at invitere dine følgere til at besøge din hjemmeside. Husk altid at hjælpe dine læsere på rette vej ved at tilføje det link, du gerne vil have dem til at klikke på. Og linket skal naturligvis føre til den rette side, der er relevant i forhold til din opdatering.

Video er oplagt til Call-to-Action

På samme måde kan du i din videomarkedsføring bruge CTA’er til at føre seerne videre ind i din virksomhed. Har din virksomhed en YouTube-kanal, kan du skrive den handling, du gerne vil have dem til at udføre, i beskrivelsesboksen. Nævn den ønskede handling i din video og brug eventuelt også “Cards” til at fremhæve den ønskede handling.

Nogle oplagte Call-to-Actions på YouTube er at få seerne til at abonnere på din kanal, downloade en gratis e-bog (som de får, hvis de tilmelder sig din e-mailliste) og følge din virksomhed på sociale medieplatforme.

Effektive CTA’er til din markedsføring

Drømmer du også om skarpe Call-to-Actions, der arbejder for din virksomhed og giver dig tydelige resultater? Hos intoto guider vi dig, din online markedsføring og ikke mindst dine CTA’er i den rigtige retning. Hvorfor vente? Få mere ud af din Call-to-Action ved at kontakte os i dag!

Skrevet af

Lee Leplaw Deichmann

Lee Leplaw Deichmann arbejder med Design & UX, hvor hun har fokus på at få design til at gå hånd i hånd med den gode brugeroplevelse og kundens rejse på hjemmesiden.

Bliv klogere og opnå vækst

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks


Nej tak, jeg skulle nødig blive alt for klog!