5 gode råd til detailbutikker, som endnu ikke har en webshop

5 gode råd til dig som butiksejer, der endnu ikke er online med din forretning. Det er ved at være sidste udkald, men …

Vi har i intoto digital siden 2014 undervist små og mellemstore virksomheder på Google Succes Online forløbet og har i den periode haft mere en 800 medarbejdere og ejer-ledere på skolebænken for at de skulle blive bedre til at udnytte de mange online muligheder der er for at skabe trafik og kunder via webshop og hjemmeside.

Ét spørgsmål som vi hører igen og igen (ja, vi hører det stadig i 2020) er spørgsmålet om man skal satse på den fysiske forretning eller webshop, og svaret har altid været, at det ikke er et enten eller, men nok bør være et både og.

Internethandlen tordner frem i Danmark, derfor kommer her 5 gode råd til dig som butiksejer, der endnu ikke er online med din forretning. Det er ved at være sidste udkald, men …

1: Du kan nå det endnu

Rigtig mange af dine konkurrenter er der sikker i dag og enkelte har været der længe og har derfor en konkurrencefordel over for butikker som din, som “kun” sælger til de kunder der fysisk indfinder sig i forretningen.

FDIH har en prognose som forudsiger, at 50% af alt dansk detailhandel i 2020 vil foregå online. Er din butik ikke online, så går du potentielt glip af rigtig meget salg.

Samtidig kan en webshop hjælpe med til at gøre din forretning landsdækkende hvis du i dag ligger i et område som alle ikke lige kommer forbi. Altså er online salg en stor mulighed for vækst også for forretninger om ikke ligge på strøget i København men som fx sælger Plus Size tøj eller et Malene Birger tørklæde fra en fysisk butik i provinsen.

2: Afsæt ressourcer til at være online

At have en webshop med alle dine varer er langt fra det samme som at have en forretning online. Salget kommer ikke af sig selv og du skal prioriter, at arbejdet med at drive en online forretning tager tid – på samme måde som det tager tid at drive en fysisk butik. Bruger du ikke tid på at lægge varer online og skrive nogle gode produkttekster og matche det med nogle gode produktbilleder, så er der sikkert heller ingen som køber noget.

3: Afsæt budget til at blive synlig og få besøgende på webshoppen

Du skal være synlig over for dine potentielle online kunder. Alt efter din målgruppe, så skal du bruge tid og penge på at gøre dig synlig over for dine potentielle kunder. Det er ikke gratis at få trafik fra Google og Facebook er for længst blevet en Pay-to-Play kanal – på lige fod med alle andre Sociale medier. Ord som Søgemaskineoptimering, Google Ads markedsføring eller Facebook annoncering bliver hurtigt en del af din hverdag og er du ikke teknisk anlagt eller har det bare ikke din interesse, så kan det måske lige netop her være en ide at alliere dig med en ekspert inden for Digital markedsføring.

4: Sæt mål og sporing op på webshoppen

Uden at have sat mål er det svært at vide om det går godt med at drive en webshop. Netop i en webshop er det muligt at måle og spore utroligt meget i forhold til hvordan dine kunder og potentielle kunder benytter webshoppen og ud fra det kan man løbende justere hvor det er bedst at bruge sin tid og markedsførings budget. Dit budget skal selvfølgelig bruges der hvor du får det bedste udbytte. Om du så tilbyder Online Clairvoyance eller Print af digitale billeder, så skal du måle på din markedsføring og effekten på webshoppen.

5: Hav altid dine kunder og deres oplevelse på din webshop i tankerne

Når du designer og udvikler på webshoppen, skal du altid tænke på kunderne og deres behov og oplevelser. Udviklingen på internettet går hurtig, men hvis du altid har kunden i fokus og altid arbejder på at hun skal have en god oplevelse og faktisk kan finde ud af at blive kunde i webshoppen, så er du kommet langt.

Når dine potentielle kunder er online og søger, så er de egentlig ikke så interesseret i dig, men de er meget interesseret i de produkter du har som kan hjælpe dem med deres problem (kan også være et positivt problem) eller udfordring.

Bonus råd

Se at komme i gang med at få afklaring på, om ikke også din forretning kunne have glæde af, at kombinere en fysiske butik med en online webshop. Dine konkurrenter står heller ikke stille og det er nu du skal beslutte dig. Internettet er ikke længere “Det nye”, alle aldersgrupper handler online i dag, og tro det eller ej, men Google er faktisk mere end 20 år gammel i dag.

Få det nu gjort

Er du klar til at flytte din forretning online? Hos intoto digital hjælper vi hver dag vores kunder med at få den helt rigtige digitale strategi, så det kan ses på bundlinjen. Skal vi også hjælpe dig?

Ring til os på 7026 7604 eller kontakt os her.

 

Skrevet af

Thomas Zacchi

Thomas Zacchi har arbejdet med online markedsføring siden 1997. Thomas hjælper virksomheder med at lægge en effektiv Digital Strategi som hjælper dem med at nå deres online ambitioner.

Bliv klogere og opnå vækst

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks



Nej tak, jeg skulle nødig blive alt for klog!