Er din webshop klar til Black Friday 2018 (og tidlig julehandel)?

Årets største handelsdag nærmer sig med hastige skridt. Black Friday er kun blevet mere populær med årene med en svimlende omsætning på 2 milliarder kroner i 2016. Og det ser ud til at blive endnu vildere i 2018. Er din webshop klar til salg?

Black Friday. Fredagen, hvor alt går i sort, er efterhånden blevet populær i Danmark. Meget populær. Og endda på ganske få år. Black Friday stammer fra USA og gjorde sit forsigtige indtog i Danmark i 2013 med få butikker, der brugte dagen til at promovere særlige tilbud.

Allerede i 2015 fik Black Friday for alvor sit gennembrud i Danmark. Og omsætningen målt gennem Dankortet slog endda rekorden for den største handelsdag i dansk historie. Black Friday var kommet for at blive.

I 2016 svingede danskerne dankortet for hele 2 milliarder kroner på Black Friday. Ifølge Berlingske Business gjorde det dagen til den største shoppingdag i Danmark – nogensinde.

Interessen for Black Friday stiger

Webshops viser også en stigende interesse for PriceRunners Black Friday. I 2014 deltog 51 butikker på PriceRunners Black Friday-side, mens det eksploderede til 240 i 2015. Det tal blev igen fordoblet i 2016 til 513 butikker. Antallet af webshops i PriceRunners Black Friday var altså 10-doblet på blot 2 år.

Vores lyst til at handle på Black Friday er også eksploderet siden 2012. Den største del af salget er foretaget i fysiske butikker, men online handlen er støt stigende. Har du en webshop, er det derfor en rigtig god idé at satse på Black Friday. Hvis du vil have del af den enorme omsætning.

Black fredagstilbud hos PriceRunner er også blevet populært hos forbrugerne. Hele 700.000 danskere brugte sitet på dagen i 2016 til at tjekke priser og finde produkter blandt de mange online butikker.

De sidste par år har interessen været størst for elektronik, specielt hos mændene, hvor mobiltelefoner og TV har været mest interessant. Men i 2016 gik kvinderne specielt efter tøj og sko, skarpt efterfulgt af elektronik som mobiltelefoner og køkkenudstyr.

Julen kommer tidligt med Black Friday

For mange er Black Friday en kickstart til julehandlen. En dag, hvor de med store rabatter kan få styr på en del af (eller alle) julegaverne. Det betyder, at indkøbene sikkert skal kunne byttes efter jul, så en god service er at tilføje en ekstra lang bytteret. Og kunderne er klar.

Det gælder også online. Vi danskere er glade for at handle alt fra legetøj og babyudstyr i webshops som Lille Per Seng til modetøj, vinterjakker og lingeri i webshops som Hos Lohse online.

Og vi går gerne på jagt efter de gode tilbud. Det sætter krav til online butikkerne, der skal kunne håndtere de mange besøgende. Men det viser også, hvilke webshopejere der har arbejdet med deres online markedsføring. For kunderne skal kunne finde de varer, de søger – og online er der bare rigtig mange om buddet.

Black Friday – sort af mennesker

Netop mange mennesker er årsagen til, at dagen har fået navnet “Black Friday”. Det blev nemlig brugt til at beskrive den enorme trafik af fodgængere og bilister, der opstod i Philadelphia fredagen efter Thanksgiving. Og netop denne dag betragtes som starten på julehandlen.

Er din webshop klar til Black Friday (og tidlig julehandel)? Hvis du har ambitioner om at være med i Danmarks største udsalgsdag, er vi klar til at hjælpe dig i mål. Kontakt intoto – Online Markedsføring på telefon 7026 7604 eller kontakt os her.

Skrevet af

Thomas Zacchi

Thomas Zacchi har arbejdet med online markedsføring siden 1997. Thomas hjælper virksomheder med at lægge en effektiv Digital Strategi som hjælper dem med at nå deres online ambitioner.

Bliv klogere og opnå vækst

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks


Nej tak, jeg skulle nødig blive alt for klog!