Gik du også i panik over Googles trusler om dårligere placeringer i søgeresultaterne?

Google meddelte tidligere i år, at de efter 21. april ville vægte mobilvenlige hjemmesider højere i deres mobile søgeresultater – var du også en af dem som gik i panik og skyndte dig at få gjort din hjemmeside mobilvenlig?

Det er egentlig utroligt hvor meget fokus der er på placeringer i søgeresultaterne hos Google hos virksomheder her i landet, det er alfa og omega, at ens hjemmeside ligger godt i søgeresultaterne på de, for virksomheden, vigtigste søgeord eller søgefraser.

Frygten for at miste trafik

Med andre ord, så har virksomheder enormt fokus på den trafik de får fra Google til hjemmesiden og en trussel fra Google om, at deres hjemmeside ville ligge dårligere i søgeresultaterne var virkelig noget, som kunne få mange virksomheder op af stolen og så ellers få gjort noget ved deres mobil-Uvenlige hjemmeside.

Man kan så undres over, hvordan det kan være, at de selv samme virksomheder de sidste mange år har følt at det var ok, at deres hjemmeside tog så dårligt imod mobile besøgende, når vi år efter år har set en stadigt større andel af de besøgende komme fra mobile enheder.

Vinker du farvel til 30-40% af kunderne?

Går vi bare et år tilbage før Googles udmelding, så var det ikke unormalt at en virksomhed oplevede 30-40% mobil trafik på hjemmesiden, men virksomhederne følte åbenbart ikke, at det var nok til at være et problem i forhold til, at deres hjemmeside ikke var mobilvenlig. Den lader vi lige stå et øjeblik.

Ingen blå bukser i dag, tak!

Forestil dig, at en butik på den lokale gågade ville have en dørvogter, som hver gang der kom en kunde i blå bukser, som forsøgte at komme ind i forretningen for at købe nogle af deres produkter meddelte, at i dag kunne man altså ikke komme ind hvis man havde blå bukser på – nej det ville selvfølgelig være utænkeligt, at en butik af rigtige mursten i den virkelige verden ville sige farvel til 30-40% af omsætningen, men faktum er, at før Google kom med deres udmelding, så var der rigtigt mange virksomheder som havde hjemmesider der havde mere eller mindre samme effekt på de mobile besøgende til hjemmesiden.

Bliv klogere og opnå vækst

Modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks

Mobil eller desktop

Tænk hvis I som virksomhed havde mere fokus på hvilken type af besøgende det er I har på Jeres hjemmeside og specielt hvilken enhed det er de benytter til at besøge hjemmesiden OG ikke mindst om det nu også er muligt for den besøgende at foretage sig det på hjemmesiden som I har defineret som mål for hjemmesiden – for I har selvfølgelig defineret mål for Jeres hjemmeside i forhold til hvad det er, som I ønsker de besøgende skal foretage sig når de besøger hjemmesiden.

Ønsker du besøgende eller kunder?

Det er sagt mange gange tidligere, men af en eller anden grund så er det åbenbart meget nemmere ”bare” at have fokus på trafikken til hjemmesiden og hvis man ikke er tilfreds med trafikken til hjemmesiden, så er det nemt bare at spytte lidt ekstra penge i fx AdWords. I kan bare ikke leve af besøgende til jeres hjemmeside, I skal have kunder og derfor skal jeres fokus flyttes over på at få konverteret de besøgende til kunder og så er vi tilbage til spørgsmålet omkring hvorvidt jeres hjemmeside er mobilvenlig – er den ikke mobilvenlig, så vinker I helt sikkert farvel til en stor andel potentielle kunder og det er et langt større problem end den lille effekt som Googles ændring af jeres ranking i de mobile søgeresultater vil have.

Hvordan?

Vi har selvfølgelig en holdning til hvordan en mobilvenlig hjemmeside skal vinkles for at den nemt kan konvertere jeres besøgende til kunder, så kontakt os endelig hvis I ønsker hjælp.

Og er jeres hjemmeside først optimeret til at konvertere de besøgende til kunder, så hjælper vi selvfølgelig også gerne med at skaffe endnu mere trafik til hjemmesiden.

 

Kontakt os vedr. mobilvenlig hjemmeside >>

 

 

Skrevet af

Thomas Zacchi

Thomas Zacchi har arbejdet med online markedsføring siden 1997. Han hjælper virksomheder med at udarbejde en effektiv digital strategi og bistår dem med at eksekvere på denne strategi for at nå deres online ambitioner.