Sådan forvandler du dine loyale følgere på sociale medier til brand-ambassadører

Ambassadører er guld værd for din virksomhed. De arbejder for din virksomhed helt uden løn og sørger for at udvide kendskabet til din virksomhed. Lyder det som en drøm? Slet ikke. Du skal bare vide hvordan! Vi hjælper dig igang her.

Fra følger på sociale medier til brand-ambassadør

Mund-til-mund-markedsføring er ekstrem effektiv. Dine brand-ambassadører spreder din virksomheds gode budskab til venner, familie og bekendte. Men først skal du finde dine loyale følgere på de sociale medier og omdanne dem til ambassadører. Og det kræver din tid.

Start med at identificere dine mest loyale følgere på for eksempel Facebook, Instagram, Twitter og andre relevante sociale medier. Det er nemlig ikke alle dine følgere, der er egnede som brand-ambassadører. Se på, om de ofte deler, liker og kommenterer på dit indhold. Hvor dedikerede er de?

Du kan kun forvandle de følgere, der virkelig elsker dit brand eller dine produkter, til brand-ambassadører. Kort sagt, du skal finde de følgere, der brændende ønsker at dele deres passion for dine produkter eller ydelser med andre. Og ja, det er betydeligt nemmere, hvis din målgruppe er B2C end B2B.

Husk den gode kundeservice

Måske har du et suverænt produkt, der tiltrækker loyale følgere helt automatisk. Men lad os være ærlige: Selv de stærkeste brands med de mest fantastiske produkter kan komme i strid modvind hos deres følgere.

Derfor skal du give dine kunder en suveræn kundeservice. Ikke bare for det meste. Nej, ALTID! Hvis du behandler din kunder, så de mærker, at de betyder noget for dig, så vil du også betyde noget for dem. Så giv dine kunder en rigtig god oplevelse, og de vil blive ved med at associere den positive følelse med dit brand.

Og. Du har vel gættet det?

Ja, de vil helt naturligt vælge at fortælle andre om dit brand. For mennesker kan godt lide at fortælle om episoder, hvor de har følt sig specielle eller har oplevet noget særligt.

Dine følgere skal føle sig som noget særligt

Følg dine følgeres aktivitet på dine sociale kanaler. Find dem, der viser engagement og støtte til din virksomhed. Og få dem til at føle sig specielle.

Når de bruger deres energi og tid på at dele, like, stille spørgsmål og i det hele taget hjælpe med at sprede din virksomheds budskab, så skal de vide, at du bemærker det og værdsætter det.

Tænk ikke i belønninger og gaver. Skab en relation til dine loyale følgere og arbejd på at forvandle dem til brand-ambassadører. Få dem til at føle sig som noget særligt ved for eksempel:

  • At tagge dem i relevante posts
  • At følge deres profiler
  • At svare på deres spørgsmål så hurtigt som muligt
  • At takke dem offentligt for deres støtte, eventuelt ved at dele deres billeder og takke dem for at være loyale følgere.

Mulighederne er mange. Vær kreativ.

Hvem skiller sig ud?

Overvej at vise taknemmelighed på et højere plan over for de følgere, der virkelig skiller sig ud fra mængden som de allermest loyale følgere. Dem, som I har opbygget et social media “venskab” med over en længere periode.

Inviter dem til jeres events. Eller lad dem teste jeres nyeste produkter eller services og bed om deres feedback. Det får dem til at føle sig værdsat og hørt. Samtidig med, at de føler sig som en del af teamet. Og du holder dem motiverede til at sprede det gode budskab om din virksomhed.

Lad dine følgere hjælpe dig

Hjælp dine mest loyale følgere frem i verden og bliv belønnet med for eksempel brugergenereret indhold. Er nogle af dine følgere talentfulde bloggere, vloggere eller fotografer? Og er de villige til at skabe mere fokus på din virksomhed eller dine produkter gennem deres egne medier? Så lad dem bidrage til at skabe dit indhold i form af blogposts, grafisk design, billeder eller videointerview.

Lad dem snakke om dit brand, og hvordan det beriger deres liv. Og hvis en af dine følgere deler en virkelig god, brancherelateret artikel eller video på en af dine platforme, så del den med dine øvrige følgere med et tydeligt tak til personen, der sendte linket.

Det får dit brand til at fremstå mere empatisk, troværdigt og styrker følelsen af fællesskab i det online community, du har opbygget med dine følgere. Med mere interaktion til følge.

Bliv klogere og opnå vækst

Modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks

Gør det nemt for dine ambassadører

Mennesker er flokdyr helt ind i marven. Hvor selvstændige vi end vil være eller fremstå, så er relationer vigtige. Og oftest vigtigere end budskaber. Derfor følger vi mennesker, vi stoler på og hører gerne om deres mening, før vi køber.

Hele 92 % af forbrugere verden over siger, de stoler mest på “owned media” (dine egne kanaler) end på annoncer. Forbrugerne foretrækker altså i høj grad mund-til-mund-metoden og anbefalinger fra familie og venner.

Dit vigtigste mål med dine brand-ambassadører er altså at få dem til at dele dit budskab og indhold. Sørg derfor for, at det altid er nemt at dele. Gør det simpelt, konkret og let fordøjeligt. Drys gerne lidt humor over og hold det i en personlig tone, der gør indholdet lettere at relatere til.

Arbejder du også visuelt med dit indhold, vil det være mere interessant og hjælpe med at fange og holde på brugernes opmærksomhed.

Dit vigtigste mål med dine brand-ambassadører er altså at få dem til at dele dit budskab og indhold. Sørg derfor for, at det altid er nemt at dele. Gør det simpelt, konkret og let fordøjeligt. Drys gerne lidt humor over og hold det i en personlig tone, der gør indholdet lettere at relatere til.

Arbejder du også visuelt med dit indhold, vil det være mere interessant og hjælpe med at fange og holde på brugernes opmærksomhed.

Skab kunder for livet

Når du hjælper forbrugerne, skaber du relationer, der kan give dig kunder for livet. Derfor: Kommuniker med dine følgere. Spørg dem, hvad de interesserer sig for, og hvad de ønsker at vide mere om. Hvilket indhold foretrækker de at få fra dig? Hvordan kan du hjælpe dem?

Sæt dig i dine følgeres sted, lyt til deres historier og lær af deres branchemæssige ekspertise. Dermed skaber du loyalitet overfor dit brand.

Brand-ambassadører kommer også udefra

Prøv også at kigge lidt udover dine følgere. Brand-ambassadører behøver ikke være følgere, du allerede har. Tag for eksempel kontakt til bloggere, vloggere eller andre social media influencers med områder og målgruppe, der passer til din virksomhed.

Tillid vinder kunder, og online personligheder har tit opbygget en solid tillid med deres følgere. Så når de anbefaler et produkt, vækker det automatisk deres følgeres interesse. Og det gavner din virksomhed.

Sæt forvandlingen i gang!

Er du klar til at forvandle dine følgere på sociale medier til brand-ambassadører? intoto digital er klar til at hjælpe dig. Kontakt os blot på web@intoto.dk eller telefon 7026 7604.

Skrevet af

Thomas Zacchi

Thomas Zacchi har arbejdet med online markedsføring siden 1997. Han hjælper virksomheder med at udarbejde en effektiv digital strategi og bistår dem med at eksekvere på denne strategi for at nå deres online ambitioner.