Vær autentisk og få flere kunder

Kæmper du med den helt rigtige strategi til dine sociale medier? Den bedste strategi er ganske simpelt at være autentisk. Det kan ikke måles og vejes så let, men det kan mærkes. Og det styrker relationen til dine følgere og potentielle kunder. Netop det, de sociale medier handler om.

Når du beslutter dig for at arbejde autentisk på de sociale medier, er det vigtigt at være bevidst om, at det ikke er envejskommunikation. Hvis du ikke er autentisk, bliver din målgruppe ikke fanget af det, du sælger. Og du vil ikke kunne få dem til at engagere sig i dit indhold. Det er trods alt nemmere at relatere til ægte mennesker end til robotter.

Prøv ikke at være alt for alle, men noget værdifuldt for få

En autentisk person prøver ikke på at være alles bedste ven, og han påstår heller ikke, han kan hjælpe alle med alting. Det er nemlig ikke ægte. Og det er ikke at være tro mod, hvem han er, og hvad han står for.

Vælger du at være autentisk i din markedsføring, skal du derfor ikke have fokus på at nå ud til alle. Og du er nødt til at slippe tanken om at sælge dine produkter eller ydelser til alle. Det er bare ikke realistisk, og du vil ikke opnå succes på den måde.

Fokusér i stedet på en grundigt defineret målgruppe. Lav personaer for den type mennesker, som din målgruppe består af. Så ved du præcis, hvem du kommunikerer til. På den måde går dit budskab langt tydeligere og mere effektivt igennem til modtagerne.

Hav ro i maven og hvil trygt i, at du ikke betyder noget for alle, men at du til gengæld betyder meget for din udvalgte målgruppe. Så find frem til de mennesker, du kan hjælpe mest og gøre den største forskel for. Det er præcis dem, som dit brand kan tilføje noget værdifuldt til.

I medgang og modgang

Når du viser dine modtagere, hvem menneskene bag dit brand er, opbygger du en tillid og troværdighed hos dine følgere. Det hjælper ikke blot din virksomhed med at vokse og sprede din virksomheds budskab og brandkendskab. Tilliden kan også hjælpe din virksomhed med at klare sig igennem eventuel modgang. Det er da fantastisk.

Modtager du for eksempel en klage eller negativ anmeldelse, er dine følgere hurtigere til at forsvare dig end til at overreagere og blot fryse dit brand helt ude. Alene fordi de føler, de kender dig og dine værdier, og ved, hvad du står inde for som brand.

Vi er blot mennesker, og alle kan lave fejl. Forskellen er, at du kommer hurtigere ovenpå igen, når du undskylder og tilbyder at rette fejlen så godt, du nu kan. Brands, der fører en kølig marketing stil, vil langt hurtigere miste støtten fra deres følgere, hvis de møder modstand. Fordi deres følgere hurtigere vil tvivle på virksomhedens autenticitet, værdier og intentioner.

En loyal følgeskare, der er skabt med autenticitet, vil have lettere ved at tilgive dine eventuelle fejl og tro på, at du er oprigtigt. Fordi du lytter. Du tager dig tid til dem. Du værdsætter dem. De er involverede. De har også betydning for dig, og bliver ikke kun set som brikker i et spil. It’s a two-way street!

Bliv klogere og opnå vækst

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks

 

Sælg mindre og informer eller underhold mere

70 % af forbrugerne ønsker at lære mere om produkter gennem de sociale medier frem for annoncering. Og 92 % stoler langt mere på anbefalinger fra personer, de kender, end på betalte annoncer. Derudover stoler 70 % af forbrugerne på online anmeldelser fra andre forbrugere.

Der er derfor ingen tvivl om, at god omtale af din virksomhed på de sociale medier er yderst effektiv. Det er en strategi, der skaber vækst.

Så hvordan kan du ramme mennesker ved at benytte dig af autentisk markedsføring på de sociale medier? Godt spørgsmål! Her er nogle eksempler:

  • Sørg for at være på de rette platforme. Ikke nødvendigvis på alle sociale online platforme, men de rette. Dem, som din målgruppe befinder sig på. Lav derfor din research, før du opretter diverse sider og profiler.
  • Vær aktiv på dine platforme. Hold dig top-of-mind i målgruppens bevidsthed og vis, at de er i din.
  • Del værdifuldt indhold. Værdifuldt betyder for det meste indhold, der enten informerer, underholder eller inspirerer dine følgere. Der vækker følelser. Følelser skaber reaktioner og voila, så har du skabt interaktioner.
  • Skab en positiv atmosfære og hav et åbent sind. Med andre ord: hold kammertonen. Tal pænt, vær et godt eksempel. Tak dine følgere, der efterlader støttende kommentarer og tag dig samtidig også tid til at henvende dig til de brugere, der efterlader negative kommentarer. Tag konfrontationerne og løs konflikterne, så godt du kan, for at vise dine potentielle kunder, at du lytter, tager dem seriøst og yder god kundeservice. Hold altid fast i det positive tonefald.
  • Vær taknemmelig. Tak dine følgere for deres støtte og input – og indrøm, at der altid vil være plads til udvikling og forbedringer. Ingen er perfekte! Heller ikke på de sociale medier. Perfekt er det modsatte af autentisk. Så det er ikke, hvad du bør stræbe efter.
  • Skab en inviterende dialog. Skab indhold, der inspirerer følgerne til at kommentere og engagere sig. Lav polls, stil dem spørgsmål, find ud af, hvad de kan lide og ikke kan lide, og hvad der er vigtigt for dem. Det skaber engagement på dine platforme, og det giver dig indsigt i din målgruppe. Hvis du ikke ved, hvad deres største pain points er, kan du heller ikke løse dem. Kender du dem ikke godt nok, er det også svært at målrette din kommunikation. Og så formår du sandsynligvis ikke at skabe særlig stor interesse for dit brand.
  • Vink farvel til dit ego. Stå ved, hvem din virksomhed er som brand. Vær ikke bekymret for at virke en smule sårbar og uperfekt. Det er det, der gør dig og din virksomhed lettere at relatere til og dét, der gør din virksomhed menneskelig og interessant. Det er modent og sundt at kunne indrømme sine fejl og mangler og besidde en sund portion selvindsigt. Det kan man kun respektere en virksomhed for.

Bag facaden

Vis dine følgere, at du intet har at skjule. Det fjerner automatisk enhver form for mistænksomhed. Forklar, hvordan tingene hænger sammen i din virksomhed. Hav fokus på, hvad der gør den unik og værdifuld for målgruppen.

Hold den røde tråd i din virksomheds tone-of-voice og kommunikationsstil fra dag et, da et pludseligt skift i kommunikationsstil kan forvirre følgerne og gøre, at du mister opbakning og dykker i popularitet.

Hvis din virksomhed er transparent, vækker og opretholder det tilliden mellem dit brand og kunderne. Og som belønning vil kundeloyaliteten ikke dale med tiden. Tværtimod.

Så kom skeptiske og nysgerrige kunder på forkant ved at stå frem fra start og vær tydelig omkring dit brand, hvem der står bag brandet, og hvad dine prioriteter og din mission er. Råt er i denne sammenhæng godt.

Klar til resten af strategien?

Vi ved godt, at en strategi kræver mere end blot at vælge at være autentisk. Men det er en fantastisk start på en effektiv markedsføring på de sociale medier.

Er du ikke helt sikker på, hvordan du skal gribe resten af strategien an – eller vil du bare gerne koncentrere dig om driften i din virksomhed?

intoto – Online Markedsføring hjælper virksomheder med at få mest ud af de sociale medier, så relationer bliver skabt og konverteret til kunder. Og vi vil glæde os til også at hjælpe dig. Kontakt os her eller ring på telefon 7026 7604.

Skrevet af

Natasha Jensen

Natasha Jensen arbejder med Sociale Medier og Email Marketing i webbureauet intoto – Online Markedsføring. Natashas strategiske arbejde med de sociale medier styrker virksomhedens relation til deres følgere på de sociale medier og Email.

Bliv klogere og opnå vækst

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks


Nej tak, jeg skulle nødig blive alt for klog!