Undgå disse 11 fejl i din email marketing

Når du arbejder med email marketing, ved du, at du ikke er alene i din modtagers indbakke. Du har kun få skud i bøssen for at vinde din modtagers gunst. Og hvordan gør du så det? En rigtig god start er at undgå de typiske fejl i email marketing.

Du kender det sikkert fra dig selv: Indbakken er stuvende fuld, og på en enkelt dag har du modtaget over 100 nye mails, du skal tage stilling til. Taler mailen til dig, så du dvæler et øjeblik og åbner den? Når du at læse hele mailen – eller har du slettet den, inden du når halvvejs igennem?

Din modtager har det præcis som dig: Tager fat i det, der er interessant og relevant for netop ham. Og er hurtig på delete-knappen med alt andet. Tjek derfor nedenstående unoder i email marketing ud og undgå dem i fremtiden.

1) Fortæl kun om dig selv

Dine kunder vil elske at høre om dig – set fra deres synspunkt. Det betyder, at når du fortæller om dig selv, så skal det altid være med udgangspunkt i dine kunders udfordringer, problemer eller behov.

Dit indhold skal altid fodre dine modtagere med en værdi. Så gør du dig fortjent til at indtage en vigtig plads i ikke blot deres indbakke men også i deres tid. Gør dine modtagere nysgerrige med din overskrift og lok gerne med for eksempel:

  • gratis gaver
  • downloads
  • rabatter
  • tips & tricks
  • eksklusive tilbud
  • hjælpsomme videoer
  • informerende artikler
  • insiderviden

Samme liste kan du bruge, når du vil have flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Tilbyd freebies (e-bøger, rabatter osv.) i bytte for deres e-mailadresser. Men husk at gøre det med måde og undgå at virke for sælgende eller frembrusende.

2) Brug ikke tid på at segmentere din e-mailliste

Hey, du har en liste med mailadresser. Det er da bare om at få skudt en masse mails afsted til dem alle på én gang, ikk’? Nej! Invester den tid, der skal til, for at segmentere din liste og send målrettede mails til dine specifikke målgrupper. Det fungerer langt bedre at kommunikere og sælge koncentreret til mindre, definerede målgrupper.

Din gevinst ved arbejdet er (udover at give dine modtagere værdi), at dine forskellige målgrupper højst sandsynligt vil være mere interesserede i et bestemt tilbud eller i en artikel, der er målrettet dem. Forsøger du at nå ud til alle på én gang, er der større risiko for, at INGEN lytter til dit budskab.

Ifølge Mailigen (pdf) har segmenterede kampagner 39 % højere åbningsrate og 28 % færre afmeldinger af e-maillisten. Samtidig generer segmenteret email marketing 18 gange mere omsætning. Ikke tosset, vel?

3) Lav en tilfældig emnelinje

Det handler jo om at få mailen afsted hurtigt, så der er ingen grund til at dvæle ved emnelinjen. Jo! Netop emnelinjen er dit vigtigste våben, når din mail lander i din modtagers indbakke. Hvilken anden del skal afgøre, om din modtager åbner mailen (udover navnet på afsenderen, selvfølgelig)? Godt så.

Er din emnelinje ikke fængende og ikke relevant nok for din segmenterede målgruppe, ja, så bliver din mail nok ikke åbnet. Vi har jo travlt, så delete-knappen er meget nem at vælge for alle andre end de få ekstremt nysgerrige personer derude.

Faktisk vælger langt de fleste modtagere, om de gider åbne deres e-mail alene baseret på emnelinjen. Så brug lidt tid på den også.

4) Tilpas kun mails til computer

E-mails læses da på computeren, så du behøver ikke gøre dem mobiloptimerede. Uha, det er farligt land. I dag læses langt de fleste, faktisk lidt over 50 %, e-mails nemlig på mobilen, for den har vi altid ved hånden (ifølge TechCrunch er det for Googles 1 milliard aktive Gmail brugere faktisk 75% som tjekker e-mail via mobilen). Er din mail ikke responsiv og derfor ikke vises korrekt på mobilen, vil de fleste ende med at slette den med det samme. Det var dén tabte konvertering.

5) Spam dine modtagere med e-mails

Okay, den var åbenlys – hvem ser “spam” som noget rart? Sørg for, at hver eneste e-mail du sender til din e-mailliste har et godt budskab og indhold med kvalitet. Medmindre du har virkelig spændende produkter, er en guru på dit felt eller har en meget dedikeret e-mailliste, vil dine modtagere begynde at føle sig spammet, hvis du sender for mange ligegyldige e-mails.

Det vil føre til irritation over, hvor meget plads og tid du tager i deres liv. Og så har vi risikoen for afmeldinger. Eller endnu værre: At de markerer dine e-mails som spam.

Skriver du e-mails om forskellige emner, kan du lade dine modtagere vælge at krydse af, hvilke emner de er interesserede i, når de tilmelder sig. Men undgå dog at tvinge dine modtagere til at udfylde for meget ved tilmeldingen til dit nyhedsbrev. Det kan skræmme dem væk.

Gør det klart og tydeligt, inden de tilmelder sig, hvilke fordele det har for dem, og hvad de kan forvente, når de tilmelder sig. Det vil gøre dem trygge og i langt de fleste tilfælde give mere tilfredse abonnenter.

Bliv klogere og opnå vækst

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks

 

6) Skil dig ikke ud, siger Janteloven

Ja, men email marketing (og marketing generelt) siger noget andet. Hvis du altså gerne vil have kunder i butikken.

Mange danskere modtager i gennemsnit over 100 e-mails om dagen, og rigtig mange af dem er nyhedsbreve. Hvordan var det lige, dit nyhedsbrev druknede? Så på med vanten og skil dig ud!

7) Lad pointen komme til sidst

Niks, tværtimod! Du er jo ikke ved at skrive en afhandling. I dine e-mails skal du fodre dine modtagere med indhold af værdi og komme hurtigt til pointen. Ellers taber du dem. Og så når du ikke målet med dine e-mails (hvem har som mål at kede sine læsere til en afmelding?).

E-mails er ikke en bog eller en hjemmeside. Derfor: gør dem simple, visuelt tiltalende og placér din call-to-action øverst i e-mailen (above the fold). Så har du langt større chance for at fastholde din læsers opmærksomhed.

8) Gem din Call-to-Action

Hvorfor skulle du dog gemme din Call-to-Action? Den skal tværtimod være tydelige! Din modtager må på ingen måde og på intet tidspunkt være i tvivl om, hvad hun skal gøre og hvor. Gør det klart for din modtager, hvilken handling du ønsker, hun skal foretage, når hun har åbnet din e-mail. Købe, læse, downloade? Mulighederne er mange.

9) Skriv formelt og upersonligt

Alt afhænger af den type virksomhed, du markedsfører. Men hvis dine e-mails ikke har et strejf af personlighed og humor, kan du virke for anonym og upersonlig – og det kan kede dine abonnenter.

Husk, at der sidder et menneske bag den skærm, din e-mail lander hos. Skriv derfor, som du ville skrive til en ven (dine abonnenter er jo lidt dine venner af din virksomhed), men hold tonen professionel og vis, at du er oprigtig.

Relationer skaber kunder. Og email marketing er den optimale kanal til at skabe et bånd til dine kunder.

10) Brug ikke psykologi i e-mails

Du tænker måske, at det er snyd at bruge psykologi i dine e-mails, og at du ikke vil trække dine modtagere ud i noget, de ikke har behov for. Bare rolig, dine modtagere bliver ikke fanget af dine ord, hvis de ikke er relevante for dem. Og din fornemmeste opgave er jo netop at formidle relevant indhold til den rigtige målgruppe.

Med psykologiske triggers har du et stærkt kort på hånden, så udnyt dem i dine e-mails. Brug for eksempel social proof eller fomo (fear of missing out) i dine e-mails. Jo mere populært og eftertragtet et brand eller produkt virker, jo mere attraktivt vil det automatisk være for dine modtagere.

11) Hold afstand og bliv ikke personlig

Ah, men dine kunder er jo ikke robotter, vel? Hvis du bliver holdt på afstand, føler du jo ikke relationen. Og så er sandsynligheden for at blive til en kunde ikke lige så stor. Derfor: Personliggør dine e-mails ved at skrive modtagerens navn. Husk også at underskrive dine e-mails med et navn og ikke blot din virksomheds navn.

Underskriv for eksempel med “Venlig hilsen, navn – titel – virksomhed”. Det gør det lettere for dine modtagere at få en fornemmelse af personen bag brandet og dermed skabe en relation mellem jer.

Ifølge MarketingLand har personlige emnelinjer, der henvender sig direkte til modtageren i gennemsnit en åbningsrate, der er 26 % bedre end ikke-personlige emnelinjer. Så drop afstanden og vis din modtager, hvem du er.

Er du klar til at lykkes med e-mails?

Tillykke, du er nu nået igennem 11 af de typiske fejl i email marketing! Det er underordnet, om du selv er faldet i en eller flere af dem. Det vigtige er, at du nu ved, hvordan du skal rette op på dine e-mails, så du får flere konverteringer.

Vil du have hjælp? Hos intoto vil vi glæde os til at guide dig uden om faldgruberne og direkte gennem salgskanalen, så dine modtagere på din e-mailliste bliver til kunder. Bare ring på telefon 7026 7604 eller kontakt os.