Derfor skal din hjemmeside være responsive

Google crawler, indekserer og rangerer alle hjemmesider. Også din, hvis du har givet Google lov. Det ved du. Du har sikkert også hørt, at det er vigtigt, at hjemmesider i dag er responsive. Hvorfor? Fordi Google besøger dit site som fra en mobil.

På langt de fleste hjemmesider udgør Mobil trafik i dag over 50 % af alle besøg. Og det tal fortsætter med at stige, efterhånden som teknologien udvikler sig. Fordi det er nemt for os at undersøge nettet, mens vi er på farten. Og som den store serviceenhed Google er, efterlever de udviklingen.

Det betyder, at Google i dag foretrækker sites, der er responsive og dermed giver brugerne en god oplevelse fra mobilen. Hvordan? Googles teknologi ser nu sites på en måde, som hvis Google selv sad med en mobil i hånden og søgte. Ligesom du og jeg.

Hvad betyder det for dig?

Dårligt nyt for ikke-responsive hjemmesider

Har du en hjemmeside, der er responsive, skal du ikke bekymre dig om lige præcis dette emne. Men er din hjemmeside ikke responsive, falder du et godt stykke ned ad rangstigen, når Google rangerer sites – og længere væk fra dine potentielle kunder

Tænk det som en service fra Google til brugerne: Kun de sites, der er mest egnede til mobilvisning, vises i søgeresultaterne. Så skal brugerne ikke rode rundt i hjemmesider, der er svære at læse, ikke vises korrekt, er for brede til skærmen og så videre.

Som ikke-mobilvenlig vil din hjemmeside altså klare sig rigtig dårligt i søgeresultaterne. For kun det bedste er godt nok til Googles brugere. Og det er da ærgerligt at gå glip af potentielle kunder, bare fordi dit site ikke er fulgt med tiden og udviklingen.

Bliv klogere og opnå vækst

Modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks

Responsive og hvad så nu?

Når du har sørget for, at din hjemmeside er responsive (måske er den det allerede?), kan du begynde arbejdet med de andre vigtige tiltag, der hjælper dig med at blive fundet i Google. Din responsive hjemmeside er nemlig ikke nok i sig selv. Tænk, hvis det var så nemt!

Sørg for, at du har en god struktur med indhold, der svarer på din målgruppes udfordringer og behov. Dine tekster skal have en vis længde og være en god kvalitet. Overvej også at inkludere video i din online markedsføring. I vores travle liv er video nemt at fordøje og er derfor et godt supplement til tekst.

Derefter kan du begynde at sprede din virksomhed ud på de sociale medier, opbygge din Email Marketing og lave annoncering på for eksempel Facebook.

Det styrker alt sammen din søgemaskineoptimering og dermed din placering i Googles søgeresultater. Men første skridt er altså at gøre din hjemmeside mobilvenlig.

Har du brug for hjælp?

Sidder du nu og tænker, om din hjemmeside mon er responsive? Eller om du kan øge din omsætning med online markedsføring? Det vil vi rigtig hjælpe dig med at afklare.

Giv intoto – Online Markedsføring et kald på telefon 7026 7604 eller kontakt os her.

Skrevet af

Thomas Zacchi

Thomas Zacchi har arbejdet med online markedsføring siden 1997. Han hjælper virksomheder med at udarbejde en effektiv digital strategi og bistår dem med at eksekvere på denne strategi for at nå deres online ambitioner.