Få flere kunder med dine tekster

Flere kunder ved at skrive? Det lyder for godt til at være sandt, tænker du. Og det er det også. Du skal skrive, ja, men du skal skrive det rigtige for at fange kunder. Dine tekster skal nemlig både fange din målgruppe og søgemaskinerne.

Med SEO som opvarmning til succes online på modul 5 i Google Succes Online-forløbet bevæger vi os ind på det historiefortællende område, nemlig indholdet på din hjemmeside.

I anden del af modulet fortæller Camilla Gregers-Høegh fra intoto – Online Markedsføring, hvordan du arbejder med din målgruppe, dit sprog og opbygningen af dine tekster, når vi igen kommer til Faxe Kommune og Næstved Kommune.

Kend din målgruppe

Inden du kaster dig over dit indhold, skal du først vide, hvem du sælger til nu, og hvem du gerne vil sælge til fremover. Med Google Analytics er du heldigvis hjulpet en del af vejen. Her kan du blandt andet se, hvor dine besøgende kommer fra, og hvad de kigger på.

Dan dig et overblik over dine målgrupper ved at tegne eller skrive – hvad du har det bedst med – en oversigt over dine nuværende og potentielle kunder. Ikke detaljeret ned til den enkelte person (det kommer senere), men overordnede grupper.

Tænk så over, hvad du gerne vil sælge til hvem og hvor. Hvilke produkter/ydelser er relevante for hvilken målgruppe? Og vil du kun sælge i dit nærområde, eller giver det mening at sælge til en anden landsdel – eller måske til udlandet?

Løs din målgruppes udfordringer

Nu kan du begynde at arbejde med dit indhold. Et godt udgangspunkt er at finde din målgruppes udfordringer – og løse dem. Altså kun de udfordringer, der er relevante i forhold til dine produkter og ydelser.

Find guldkornene i de spørgsmål, dine kunder (og potentielle kunder) har stillet dig eller kunne finde på at stille dig. Hvilke udfordringer og behov har de? Og hvordan hjælper dine produkter/ydelser dem? Skriv ned – du finder sikkert starten på en tekst i dine noter.

Overvej også, hvilke ord din målgruppe ville bruge, hvis de skulle søge efter dit produkt. De ord, du normalt bruger, ville din målgruppe muligvis ikke bruge. Særligt, hvis det er fagord.

Skriv til din målgruppe

Målgrupperne kan være brede, og det kan være svært at skrive til “nogen”. Du kan derfor med fordel oprette personas for din(e) målgruppe(r). Her koger du din viden om målgruppen ned til en eller flere bestemte personer, der dækker målgruppen.

Nu kan du skrive til en eller flere konkrete personer. Så skal du bare gøre dem trygge ved dig og din virksomhed. Det gør du ved at have relevant indhold, der svarer på det, dine besøgende efterspørger. Hvordan kan dine produkter/ydelser kan hjælpe dine besøgende?

Dit indhold skal arbejde for, at din kunde får tillid til dig og din virksomhed. Det kan derfor godt betale sig at bruge tid og energi på det. Vis, at du ved, hvad du taler om. Og skriv klart og korrekt.

Bliv klogere og opnå vækst

Modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks

Læg en plan

Det kan være fristende bare at kaste sig ud i at skrive, for så er du da i gang. Men gør dig selv – og din virksomhed – en tjeneste og læg en plan for, hvad du vil kommunikere til hvem, hvornår du vil gøre det, og hvor (nyhed på hjemmeside, nyhedsbrev, opdatering på sociale medier etc.).

Beslut også, hvordan du vil kommunikere (personligt, formelt, alvorligt, humoristisk etc.). Og hvorfor vil du kommunikere præcis det her? Faktisk er det en god idé at overveje dit “hvorfor” allerførst. Det kan nemlig svare dig på, om dit tænkte emne er relevant for din målgruppe.

Du kan sagtens nøjes med en simpel plan – vigtigst er det, at du har noget at pejle efter.

Og så kan du gå i gang med at skrive.

I dybden med dit indhold

Start med bare at skrive. Ikke tænke. Kun skrive. Vores hjerner har en tendens til at censurere vores ord, inden de kommer ned på papiret. Og derfor skal du slå dine fingre på autopilot.

Når du har en tekst, kan du begynde at arbejde med opbygningen. Rette teksten til. Og gøre den korrekt og konkret. En vigtig læring fra kommunikationsdelen af modul 5 på Google Succes Online.

Sætningerne skal hænge sammen. Kommaerne skal placeres rigtigt. Og punktummer skal deles ud med gavmild hånd. Læs din tekst med din modtagers øjne. Giver den mening? Er den relevant? Og har du brugt de ord, dine modtagere ville søge på?

På Google Succes Online får deltagerne et dybere indblik i at skrive godt indhold til deres hjemmeside. Hvordan du bygger en tekst op, hvordan du laver en god overskrift og fanger dine læsere med din indledning. Hvordan du laver en god opsætning af din tekst, og hvilke ord du skal undgå. For blot at nævne nogle af elementerne.

Vil du med?

Det foregår her:

Næstved: https://dinvirksomhedonline.dk/workshops/?by=naestved

Faxe: https://dinvirksomhedonline.dk/workshops/?by=faxe

 

Skrevet af

Camilla Gregers-Høegh

Camilla Gregers-Høegh har en uddannelse som cand.comm. fra RUC og ITU og en projektlederuddannelse fra Mannaz. Camillas primære fokus er webkommunikation og kommunikationsstrategi.

Bliv klogere og opnå vækst

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks


Nej tak, jeg skulle nødig blive alt for klog!