Struktur styrker SEO

Hvad tænker du, når du hører ordet SEO (søgemaskineoptimering)? Er din første tanke teknik, søgeord og indgående links? Det er rigtig nok en stor del af SEO, men dit indhold er også vigtigt, og din struktur har faktisk også en betydning for, hvordan dit site bliver ranket af Google.

Du ved, at du skal skrive uddybende tekster på dit website for at tiltrække Google. Du ved også, at dit indhold skal være godt skrevet, og at du skal bruge de rigtige søgeord. Og så skal indholdet naturligvis give din læser værdi.

Ved du også, at din struktur i indholdet betyder noget for din SEO? At både Google og mennesker tiltrækkes af god, gennemtænkt struktur – og frastødes af en svag, tilfældig struktur?

Vi scanner indhold – af forskellige grunde

Læser du alle ord på en side, når du har søgt efter et bestemt emne? Nej, hvis du er som langt de fleste mennesker, så skimmer du de tekster, du kommer ind på. For at vide, om indholdet svarer på dine spørgsmål eller udfordringer (og giver dig værdi), så scanner du.

Det samme gør Google. Altså scanner teksterne. Men der er en forskel. Mens vi mennesker scanner teksterne for at afgøre, om vi gider bruge tid på faktisk at læse teksten, så scanner Google for at afgøre, hvordan teksten (og dermed dit site) skal ranke i søgeresultaterne.

Strukturen i dine tekster er altså vigtig for din SEO. Et korrekt struktureret indhold giver større chance for en bedre ranking i Google. Det lyder jo simpelt. Men hvordan strukturerer du så dit indhold? Hæng på.

Skriv kort og præcist

Når du har skrevet dine guldkorn, og indholdet er i orden, kan du begynde dit arbejde med din struktur. Er du allerede en garvet skribent, kan du muligvis arbejde din struktur ind, mens du skriver. Men tjek den alligevel, når du mener, teksten er færdig. Ofte kan den lige strammes op.

Har du bare skrevet derudaf uden tanker for afsnit og overskrifter, har du nu en tekst, der kører afsted i én lang smøre. Det er uoverskueligt for din læser, som med al sandsynlighed vil hoppe væk meget hurtigt. Det ønsker du ikke, så del din tekst op i mindre bidder af 2-3 afsnit relateret til hinanden.

Hvert afsnit bør ikke være længere end 3-4 linjer (så her har du en rigtig god undskyldning til at få ryddet ud i unødvendige fyldord). Tænk på, at din læser har travlt og hurtigt skal føle, han får værdi nok til at ville blive på siden.

Hvis du samtidig tænker på, at over 50% af dine besøgende nok læser teksten på en mobiltelefon, så forstår du nok at det er vigtigt at skabe korte og overskuelige afsnit som de hurtigt kan scanne.

Bliv klogere og opnå vækst

Modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks

Arbejd med afsnit og overskrifter

Styrk strukturen i dit indhold ved at fokusere på:

  • det første afsnit af din tekst
  • dine overskrifter
  • den første sætning i hvert nyt afsnit.

Dit første afsnit skal være skarpt. Her er ikke tid til små teasere og vidtfavnende anekdoter. Formulér kort og godt, hvad din tekst handler – og gør det på en interessant måde. Når din læser har læst første afsnit, skal han tænke “ok, nu ved jeg, hvad det handler om, og det er interessant nok til, jeg vil læse videre”.

Gennemgå nu dine afsnitsoverskrifter. Hver overskrift skal være attraktiv, give mening og fortælle, hvad indholdet i afsnittet handler om. Modsat tryk, så må overskrifterne på web gerne være lange. Og de skal anvise en form for handling og indeholde relevante søgeord.

Første sætning i hvert nyt afsnit skal være den vigtigste i det afsnit. Sætningen fortæller i virkeligheden hele pointen, og resten af afsnittet er en uddybning af den første sætning. Se for eksempel den første sætning i dette afsnit, der indeholder en punktopstilling. Egentlig får du det hele at vide her, og resten af afsnittet uddyber blot pointen.

Byg interne links ind i din tekst

Hver eneste dag bliver vi præsenteret for en masse information, når vi søger på nettet. Alle har et budskab, de gerne vil have dig til at lytte til. Det samme har du (ellers læste du ikke med her). Samtidig søger vi ofte efter information, mens vi er på farten.

Når du arbejder med din struktur, så husk, at din bruger er i konstant bevægelse. Derfor bør du bygge interne links ind i dine tekster. Link for eksempel til relevante blogindlæg, du har skrevet, eller andre sider på dit site. Indhold, som hjælper din besøgende yderligere.

Og lad være med at forklare, hvordan din besøgende skal navigere rundt på dit site – link i stedet til relevant indhold direkte i teksten. Det vil ikke bare hjælpe din bruger, det vil også gavne din SEO, da Google kan se, at der bliver kigget på flere sider af dit website.

God struktur styrker din SEO

Den overordnede pointe her er altså at lave unikt indhold med en god og gennemtænkt struktur, så brugeren bliver længere på dit site. Det giver en lavere bounce rate, og det er godt for din SEO.

Hvis du har brug for friske øjne på dine tekster og din struktur – eller bare helst vil give arbejdet fra dig – så vil vi glæde os til at hjælpe dig. Ring blot til intoto digitaltelefon 7026 7604 eller kontakt os her.

Skrevet af

Thomas Zacchi

Thomas Zacchi har arbejdet med online markedsføring siden 1997. Han hjælper virksomheder med at udarbejde en effektiv digital strategi og bistår dem med at eksekvere på denne strategi for at nå deres online ambitioner.