Din virksomhed har sandsynligvis (forhåbentlig) en hjemmeside, og du har måske også sat en Facebook-side op. Måske er din virksomhed også på YouTube, LinkedIn eller andre online medier.
Men har du overvejet, hvordan de (mange) forskellige kanaler passer ind i netop din online strategi?
Så du får mest mulig valuta for dine penge?
Gør ikke som de andre
Rigtig mange virksomheder “gør som de andre”, typisk deres konkurrenter. For hvad deres konkurrenter gør, må være det rigtige. Eller?
Mange virksomheder baserer deres online beslutninger på eksterne påvirkninger, der ofte ikke har været i nærheden af strategisk digital tænkning. Og de færreste små og mellemstore virksomheder har kompetencerne inhouse til at udarbejde den mest effektive online strategi for netop deres virksomhed.
Det går desværre alt for ofte galt.
Tilpas dine kanaler til din virksomhed og dine kunder
Er din strategi ikke tilpasset din virksomhed, spilder du ikke bare penge på din online markedsføring. Du mister også potentielle kunder, fordi du ikke fanger dem de rigtige steder med det rigtige indhold.
Lad os lige slå det helt fast: Du skal ikke (nødvendigvis) være til stede på alle kanaler. Og de kanaler, din virksomhed har gavn af at være på, skal du pleje i det omfang, dine ambitioner driver dig.
Når du har en strategi for, hvordan du skal udnytte dine forskellige kanaler, og hvordan de skal arbejde sammen, så har du meget større mulighed for at lykkes med din online markedsføring. Har du ikke en strategi, ja, så er der desværre stor risiko for, at du blot spilder penge.
En flot hjemmeside er ikke nok
Du ved, at man som virksomhed skal have et website. Men hvorfor? Hvad skal din hjemmeside kunne? Hvilke mål skal dit website hjælpe dig med at opnå?
Allerede her begynder dit strategiarbejde. Dit website er nemlig krumtappen i al din online markedsføring.
Og hvor skal du så starte?
De fleste starter med designet. Og rigtig mange tilbyder at lave flotte, grafiske hjemmesider. Ja, den skal være pæn, bevares – det grafiske er vigtigt for øjet. Men din online strategi starter et helt andet sted.
Bliv klogere og opnå vækst
Dit website skal løse dine kunders udfordringer
Inden du overhovedet kaster dig over designet, er du nødt til at svare på, hvad dit website skal hjælpe dine kunder med. Hvilke funktioner er nødvendige? Hvilke opgaver skal dit website løse?
Alt for ofte bliver hjemmesidens opgaver negligeret sammen med indholdet. Fordi det er svært. Fordi det tager tid. Eller fordi noget helt tredje.
Beklager, men det er altså indholdet (med grafik og layout som statister), der driver trafikken til din hjemmeside. Og det er indholdet, der overbeviser dine besøgende om, at det netop er dig, der kan hjælpe dem. Derfor bør det have en yderst vigtig plads i din digitale strategi.
Online er også vigtig i din virksomhed
Er online ikke så vigtig i din forretning, fordi du får dine kunder via andre kanaler? Hånden på hjertet: Har du arbejdet med din online forretning? Har du overvejet, hvem din online målgruppe er – og hvordan du kan hjælpe dem?
Prøv at tænke over, hvem dine online kunder kunne være. Hvilke udfordringer har de? Hvordan kan du i din virksomhed hjælpe dem? Overvej også, hvad der skal til for at konvertere dine besøgende på dit website til kunder eller leads/henvendelser.
Stil klare mål og vær bevidst om dine ønsker
Italesæt nu din målgruppes udfordringer, problemer og behov på din hjemmeside i form af godt indhold. Fortæl ikke, hvad du sælger, men fokusér i stedet på, hvordan dine produkter hjælper din målgruppe til at løse deres problemer.
Og opstil klare mål for, hvordan du kan vise og fortælle dine besøgende, hvordan du kan hjælpe dem.
Gør det desuden soleklart for dine besøgende, hvad de skal foretage sig på dit website. De skal hjælpes og guides hele vejen igennem. Derfor skal du definere præcist, hvad du ønsker, at dine besøgende skal foretage sig på de enkelte sider på dit website.
Skab værdi med dine kanaler og få succes online
Din hjemmeside, din Facebook-side, din YouTube-kanal og alle de andre medier, du måske har kastet dig over, skal tilføre din virksomhed værdi.
Men ingen kanaler har den store værdi for din virksomhed, før du får lagt en online strategi, der definerer din målgruppe, sætter klare mål for de enkelte kanaler og definerer de nødvendige ressourcer for at nå disse mål.
Succes online er ikke noget, du bare får. Men en god online strategi øger din mulighed for online succes betydeligt. Og nej, at have en hjemmeside er ikke en online strategi i sig selv. Det er tankerne og målene bag, der driver værket og væksten online.
Få det nu gjort
Er du klar til at sætte mål for dit website? Og arbejde for flere online kunder? Hos intoto – Online Markedsføring hjælper vi hver dag vores kunder med at få den helt rigtige digitale strategi, så det kan ses på bundlinjen. Skal vi også hjælpe dig?
Ring til os på 7026 7604 eller kontakt os her.